Home » Boți buni, boți răi. Ce sunt boții și cum funcționează

Boți buni, boți răi. Ce sunt boții și cum funcționează

Andra Chesaru
6 minute citire
Tehnologia moderna Botii si robotii
Boții sunt aplicații software sau scripturi care efectuează sarcini automate prin Internet. Aceștia imita întocmai comportamentul uman. Automatizări precum crawlerele motoarelor de căutare și chatbot-urile au devenit o parte integrantă a experienței noastre online. Înțelegerea rolului atât pozitiv, cât și negativ al roboților pe site-uri web, aplicații și sisteme este cheia pentru a construi o lume digitală mai bună și mai sigură.

Utilizări și aplicații pentru boți

Bot/boți este prescurtarea de la robot, un program software sau un script care realizează sarcini automate, repetitive, predefinite. Boții sunt omniprezenti pe web. Se estimează că până la 50% din traficul pe Internet provine de la vizitatori non-umani. Boții sunt proiectați să imite, să sporească sau să înlocuiască comportamentul utilizatorului uman pe web. Totuși, cei mai mulți boți funcționează mult mai repede decât oamenii și pot fi transformați în armate de rețele de boți care sunt necruțători în îndeplinirea sarcinii lor. În funcție de modul în care sunt proiectate, aceștia pot fi de ajutor, cum ar fi roboții de magazine sau roboții de monitorizare. Dar pot fi rău-intenționați, inducând în eroare utilizatori, furând date, generând atacuri sau pot compromite conturilor clienților, astfel ajutând infractorii să comită fraude și furt de identitate.

Companiile și organizațiile se confruntă cu provocarea de a bloca roboții rău intenționați fără a afecta roboții buni care ajută la facilitarea comerțului online, toate fără controale stricte de gestionare a botului, cum ar fi CAPTCHA sau autentificarea multi-factor (MFA), care creează fricțiuni pentru utilizatorii dvs. legitimi. 

Tipuri de roboți – Boți buni

Boții efectuează multe sarcini utile pe web. Motoarele de căutare folosesc crawler-uri web sau păianjeni pentru a cerceta și indexa miliarde de pagini web și pentru a face rezultatele disponibile pentru motoarele de căutare. Boții de urmărire și monitorizare sunt proiectați să caute și să semnaleze anumite tipuri de conținut, poate legate de prețuri sau știri sau încălcarea drepturilor de autor. Asistenții personali precum Alexa sau Siri sunt, de asemenea, roboți, care căută pe web răspunsuri la întrebări sau alte solicitări. Boții de rețele sociale îndeplinesc sarcini automatizate pe platformele de rețele sociale și pot interacționa cu utilizatorii, cum ar fi postări, urmăresc conturi și chiar pot genera conținut.

Un alt exemplu excelent de roboți prietenoși sunt chatboții, care automatizează serviciile pentru clienți pe site-uri web. Acești roboți pot fi programați cu inteligență artificială și folosire a limbajului natural pentru a furniza informații sau a răspunde la întrebări prin conversații prin chat online sau interacțiuni text-to-speech, cu capacitatea de a analiza cererile și de a oferi răspunsuri la un nivel aproape uman.

Boți rău intenționați

Abilitatea roboților de a automatiza sarcini repetitive poate fi, de asemenea, folosită cu intenții rele. Criminalii cibernetici programează roboți rău intenționați pentru a lansa o gamă largă de atacuri creative, complexe și ascunse. Acestea urmăresc să exploateze suprafețele de atac pe proprietățile și aplicațiile web. Unul dintre cele mai frecvente atacuri este umplerea acreditărilor, care de obicei duce la preluarea conturilor și la fraudă. Aceste atacuri automate folosesc nume de utilizator și parole furate împotriva formularelor de conectare web pentru a obține acces și a controla conturile online.

În mod similar, infractorii pot folosi roboți pentru a automatiza procesul de creare a contului și pentru a stabili conturi false care sunt utilizate în scopuri frauduloase. De asemenea, pot programa roboți pentru a solicita carduri de credit sau împrumuturi în scopul de a frauda instituțiile financiare. Spargerea cardurilor cadou și frauda cu punctele de loialitate sunt tipuri de abuz în care roboții identifică conturile care dețin valoare și apoi valorifică sau monetizează în alt mod banii/punctele înainte ca clientul legitim să o poată folosi.

Boții de reseller, uneori denumiți roboți scalper, sunt programați să cumpere cantități masive de bunuri sau servicii, care sunt de obicei revândute pe piețele secundare la o marjă semnificativă. Acești boți permit criminalilor să controleze inventarul sau prețurile, ceea ce duce la deficit artificial, refuzul inventarului și frustrarea consumatorilor.

Degradarea performanței site-ului este scopul urmărit al atacurilor distribuite de denial of service (DDoS), atunci când infractorii direcționează un număr mare de boți de pe mai multe dispozitive conectate pentru a copleși site-uri web, servere sau rețele. Acest lucru duce la o refuzare a serviciului pentru traficul normal, legitim, cu impact asupra întregii baze de utilizatori online. Atacurile DDoS pot fi extrem de distructive, ducând la pierderi de venituri, extorcare și deteriorarea reputației pe termen lung.

Abordarea riscurilor și securității botului

Securitatea botului este de o importanță capitală în peisajul digital de astăzi pentru a proteja împotriva activităților rău intenționate. Pe măsură ce inteligența artificială și tehnologiile de automatizare continuă să avanseze, la fel se întâmplă și cu boții rău intenționați. Atacurile automate pot provoca daune grave persoanelor, întreprinderilor și organizațiilor și reprezintă mai mult decât o amenințare la adresa infrastructurii de securitate. Ele reprezintă și o provocare economică.

Serviciile financiare și site-urile de comerț electronic sunt ținte deosebit de atractive pentru atacurile bot, deoarece aceste companii procesează un număr masiv de tranzacții financiare și stochează cantități mari de date despre clienți și angajați, inclusiv detalii de plată online.

Soluțiile de gestionare a botului joacă un rol vital în identificarea și atenuarea traficului de bot, făcând distincție între utilizatorii legitimi și roboții rău intenționați. Aceste soluții folosesc tehnici avansate, cum ar fi analiza comportamentală, amprenta dispozitivului și algoritmi de învățare automată pentru a detecta cu precizie și a răspunde la activități anormale care indică roboții.

Tehnicile pe care actorii răi le folosesc pentru a comite acte frauduloase online evoluează mereu, criminalii care reutilizează continuu roboții pentru a ocoli apărările anti-automatizare sau trec de la țintirea aplicațiilor web ale unei organizații la API-urile sale. Echipele de securitate umană singure nu pot învinge forțele automatizării botului. Ceea ce este necesar sunt tehnologiile de apărare împotriva botului care analizează în mod constant dispozitivele și semnalele comportamentale și utilizează instrumente precum inteligența artificială și învățarea automată pentru a detecta și a descuraja atacurile bazate pe bot. Cu instrumente ca acestea, organizațiile pot construi o lume digitală mai bună, în care toți ne putem bucura de beneficiile experiențelor digitale fără a compromite siguranța sau confidențialitatea.

Citește și: Cum îi ajutăm pe copii să gestioneze folosirea tehnologiei?

Ar putea sa ti placa si

Add Comment

Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența. Vom presupune că sunteți de acord cu acest lucru, dar puteți renunța dacă doriți. Accept Citeşte mai mult

Privacy & Cookies Policy