Home » Cum abordăm temele?

Cum abordăm temele?

Dana Ilieș
6 minute citire

Subiectul temelor este unul pe care îl regăsesc frecvent în discuțiile cu copiii, dar și cu părinții, și niciuna dintre părți nu vorbește despre asta într-un mod pozitiv.

Copiii cred că temele sunt un stres pentru că sunt multe, dificile și le răpesc o grămadă de timp. Părinții, la rândul lor, văd în teme tot un motiv de stres. Ei se simt cumva responsabili ca temele să fie făcute integral, la timp și fără nicio greșeală, astfel încât copiii lor să nu ia o notă mică.

Temele vin odată cu clasa I, și rămân cu noi până când copilul termină școala. Dacă ești un părinte cu un copil în clasa I sau a II-a și te necăjești cu temele încă de pe acum, imaginează-ți cum vor fi următorii 11-12 ani din viața ta și a copilului tău.

Vikas Malkani, creatorul SoulKids spune așa: ‘If you struggle, you’re not doing the right thing’, ceea ce în traducere ar însemna că, ‘dacă fiecare zi este o luptă, înseamnă că nu faci ce trebuie’. Ăsta ar trebui să fie un semnal de alarmă, pentru că nu poți spera că, făcând același lucru, vei schimba în vreun fel rezultatul.

Ce faci tu dacă ești un părinte pentru care temele sunt un motiv de stres?

În primul rând, să definim câteva idei generale despre cum este înțeles subiectul temelor de către noi părinții. Ce mesaje trimitem copiilor în funcție de atitudinea pe care noi o avem față de teme:

Scopul temelor este să fixeze cunoștințele copilului și să indice profesorului care sunt punctele pe care copilul nu le-a înțeles. Ce fac eu când intervin și îi spun rezolvarea? Nu îl las să-și dea seama singur ce știe și ce nu știe, fac lucrurile ușoare pentru el. Ba mai mult, îi răpesc posibilitatea de a simți că obține un rezultat cu forțele proprii. Pe de altă parte, transmit doamnei că totul este perfect și că nu e nevoie de nicio clarificare din partea dânsei.

Atunci când îmi asum eu ca părinte responsabilitatea temelor și îmi fac un obicei din a întreba, verifica, ba și mai mult, a rupe foaia atunci când copilul a făcut temele singur, dar a făcut o greșeală, transmit un mesaj greșit. Acesta este că greșeala este ceva rău, și nu este bine să încerc pentru că există posibilitatea să greșesc.

Temele ar trebui văzute ca fiind o responsabilitate a copilului. Prin urmare ceva care trebuie făcut indiferent dacă are chef sau nu, și care nu este negociabil. Atunci când îl recompensez pentru că încearcă să facă temele, voi dilua noțiunea de responsabilitate.

Dacă fac temele în locul lui, îl învăț că nu poate. Atunci, dezvoltă convingerea că nu poate și că lucrurile vor fi mereu dificile pentru el.

Iată și câteva sugestii de soluții pentru a rezolva problema temelor într-un mod constructiv și de durată:

Asumă-ți responsabilitatea și fă ce este necesar, ce poți tu să faci pentru a schimba situația. Folosește blândețea, dar fii hotărât, și păstrează deciziile luate indiferent de consecințele imediate (asta poate însemna puțină suferință pe termen scurt, dar rezultate durabile pe termen lung).

Ajută-l să înțeleagă că temele sunt responsabilitatea lui, și că trebuie făcute indiferent dacă are chef sau nu. Încurajează-l să încerce singur înainte de a cere ajutorul, chiar dacă există posibilitatea să greșească.

Nu îi rupe foaia dacă nu îți place cum a scris, întreabă-l dacă crede că a făcut cum poate el mai bine, dă-i un feedback (care să înceapă cu eu cred că……), și roagă-l să se gândească dacă ar putea folosi feedback-ul tău pentru a-și îmbunătăți tema pe care a scris-o, sau următoarele teme.

Atunci când copilul nu a înțeles în clasă, și chiar nu știe cum să facă un exercițiu, explică-i astfel încât să fii sigur că a înțeles, apoi lasă-l să rezolve exercițiul singur. Spune-i cum, dar nu face în locul lui. Nu poate fi sigur că a înțeles, decât atunci când reușește să facă exercițiul singur de la cap la coadă.

E bine sau nu, să stai lângă copil atunci când face teme?

Dacă până acum copilul tău s-a obișnuit să stai lângă el când face teme, poți face asta, dar fiind ocupat cu ceva ce tu ai de făcut. Stabiliți împreună care este cel mai bun moment și cea mai bună atmosferă pentru ca el să se simtă bine atunci când face teme. Poate vrea să se odihnească puțin după școală, poate vrea să stea la masa din sufragerie în loc să stea la biroul lui etc. Acceptă aceste preferințe, chiar dacă nu este exact ceea ce îți dorești să se întâmple.

Copilul poate avea o explicație concretă despre dificultatea de a face teme. Încearcă să îți dai seama care este această dificultate observând, ascultându-l, sau punând întrebări. Poate de exemplu să se teamă că, dacă scrie cu stiloul și greșește, este greu să șteargă cu pic. Poate să se teamă că nu înțelege de fiecare dată cerința problemei. Am întâlnit un copil care stătea ore în șir în fața temelor, și care mi-a explicat că motivul pentru care nu face temele repede este că mama îi dă să lucreze suplimentar (dacă îi rămâne timp).

Ia decizia să-l responsabilizezi, spune-i că ai încredere, că de acum încolo va fi responsabil pentru temele lui. Apoi fă exact asta, chiar dacă există pericolul unor consecințe. Poți eventual să o informezi pe doamna despre decizia ta, astfel încât să știe de ce se poate întâmpla să vină cu tema nefăcută la școală. După o săptămână, așezați-vă împreună și discutați cum a fost experiența lui, întreabă-l cum îl poți ajuta să îmbunătățească această experiență.

Sărbătoriți rezultatele obținute făcând împreună ceva ce îi place lui să facă

Pe termen scurt deciziile pe care le luați vă vor scoate probabil pe ambii din zona de confort. Pe termen scurt pot exista unele consecințe în ce privește rezultatele școlare. Pe termen lung, însă, veți reuși să clădiți o temelie puternică pentru rezultate foarte bune. Temele vor înceta să mai reprezinte un motiv de stres, iar copilul va învăța responsabilitatea. El va ști că poate să depășească dificultăți și își va crește încrederea în sine.

Te îndemn deci să fii un părinte proactiv, și să începi să-l înveți pe copilul tău că poate, nu că nu poate.

Ar putea sa ti placa si

Lasa un comentariu

Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența. Vom presupune că sunteți de acord cu acest lucru, dar puteți renunța dacă doriți. Accept Citeşte mai mult

Privacy & Cookies Policy