Pe ce ne concentrăm în pregătirea pentru examene? Tocmai au avut loc simulările oficiale pentru evaluarea națională a elevilor ce vor absolvi clasa a VIII-a anul acesta. Dincolo de discuțiile privind adecvarea și dificultatea subiectelor sau de noile modalități de corectare în sistem ,,la distanță”, ar trebui să ne aplecăm asupra celor care sunt, de fapt, ,,personajele principale” ale acestor evaluări: copiii.
Care este starea lor de spirit? Cât de motivați/obosiți/stresați sunt? Ce putem face pentru a-i susține în acest proces de pregătire, care pune atâta presiune pe ei? Cei mai mulți părinți se concentrează pe două aspecte: pe de o parte suplimentarea pregătirii școlare prin meditații, cursuri, culegeri și, pe de altă parte, conștientizarea copilului, tradusă prin ,,împinsul de la spate ˮ, ,,bătutul la cap ˮ, ,,aducerea cu picioarele pe pământ”. Conduc toate acestea la o învățare eficientă?
Ne scapă însă de multe ori din vedere un aspect: acel copil a fost învățat să învețe? I-a explicat cineva, la școală sau acasă, cum să procedeze pentru a înțelege mai bine ceea ce i se predă, cum să rețină mai bine informația, ce strategii de învățare există, cum să-și gestioneze mai bine timpul?
Este foarte important să le oferim copiilor informații despre modul în care să folosească resursele pe care le au, atât exterioare cât și interioare, astfel încât să obțină cel mai bun randament și să nu ajungă la surmenaj.
Învață să înveți !
Dat fiind că în sistemul nostru de învățământ nu prea se pune accentul pe transmiterea unor informații privind strategiile de învățare, trebuie să ne informăm, să citim și, mai ales, să expunem copiii la aceste informații. Una dintre cărțile ce abordează acest subiect, este ,,Învață să înveți”, scrisă de Barbara Oakley, Terrence Sejnowski și Allistair McConville, apărută la Editura Curtea Veche. Ce este interesant la această carte, este că ea poate fi citită cu ușurință atât de copii, cât și de adulți, informațiile, extrem de pertinente și documentate, fiind prezentate într-un limbaj accesibil, cu umor, cu exemple din viața reală, fiind însoțite de desene sugestive și amuzante. Și chiar are câteva sfaturi foarte utile pentru o învățare eficientă.
Zece reguli pentru o învățare eficientă
Pentru cei care își doresc să își îmbunătățească modul de învățare, fie ei copii sau adulți, am extras câteva idei mai importante, organizate într-un ,,decalog al învățării”:
- Stabilește-ți obiective de învățare clare și realiste!
- Nu mai amâna să începi să înveți!
- Învăță treptat, exersează și repetă ce ai învățat!
- Creează-ți un program care să includă perioade regulate de studiu/recreere/somn!
- Identifică și folosește metodele de memorare care ți se potrivesc!
- Practică metode de învățare activă, pune în practică ceea ce înveți!
- Găsește soluții ca să înveți și în afara orelor de clasă!
- Ajută-ți creierul: fă mișcare și hrănește-te sănătos!
- Verifică-ți cunoștințele, testează-te în mod regulat!
- Fii consecvent și perseverent!
Ușor de zis…haideți să vedem însă și cum punem în practică toate acestea:
1: Planifică învățarea și stabilește-ți obiective clare și realiste
Mai întâi, trebuie să-ți stabilești obiectivele de învățare. Mai simplu spus, înainte să te apuci de învățat trebuie să își faci un plan: ce lecții/teme/teste îți propui să rezolvi, cât timp ai la dispoziție, cum îți poți împărți sarcinile, astfel încât să termini la timp și bine. O planificare, poate chiar scrisă, te ajută foarte mult pentru o învățare eficientă. Ai grijă să nu îți propui ,,mai mult decât poți duce”, adică să vrei să înveți în câteva zile ce nu ai făcut luni întregi! Chiar dacă ai vrea să fie ca în povești și să înveți într-o zi cât alții într-un an, asta nu este posibil! Însă, dacă îți împarți materia pe zile/săptămâni/luni, încet, încet rezultatele vor apărea!
2: Nu mai amâna să începi să înveți
,,Fac asta mai târziu, promit!”…de câte ori nu ați spus așa? Cu toții avem tendința de a amâna ceea ce nu ne face plăcere sau necesită un efort din partea noastră (da, chiar și adulții, doar că au învățat să treacă mai repede peste asta). Să lași pe mai târziu ce ai de făcut se numește procrastinare (greu de reținut, nu?). Indiferent cum îi spunem, dacă amâni lucrurile, vei rămâne fără timp. Dacă rămâi fără timp, nu numai că nu vei reuși să înveți ce ți-ai propus, dar îți vei consuma energia făcându-ți griji. Studiile au arătat că numai când te gândești că trebuie să te apuci de o sarcină de care nu ai chef, te apucă, efectiv, durerea de cap. Vestea bună e că disconfortul dispare imediat ce te apuci de sarcina pe care o evitai.
Tehnica Pomodoro
Cum să faci să nu mai amâni? Poți folosi metoda numită ,,Pomodoroˮ, descoperită prin anii 80 de Francesco Cirillo. El a folosit un cronometru în formă de roșie (pomodoro, în italiană). Tu poți folosi orice cronometru, și vei proceda astfel: înlături din cameră orice te poate distrage (telefon, televizor, frați, câine, pisică etc), apoi îți setezi cronometrul la 25 de minute, treci la treabă și te concentrezi cât mai bine pe sarcina ta, iar după scurgerea timpului, te recompensezi cu o pauză de 5/10 minute, în care să faci ceva relaxant. Adică ascultă melodia preferată, vorbește cu prietenii tăi , joacă-te cu câinele, orice îți face plăcere! Apoi, poți relua schema Pomodoro până termini tot ce ai de făcut.
(continuare în articolul următor miercuri, 21 februarie)
1 cometariu
[…] Citește și: STRATEGII DE ÎNVĂȚARE EFICIENTĂ I […]